Blog Ini

Blog ini diwujudkan bertujuan untuk memberikan informasi berkenaan Tadika Nurul Iman As-Siddiq, Kuala Terengganu Disamping itu berkongsi ilmu berkaitan dengan pendidikan anak-anak di peringkat pra sekolah.

Sunday, November 25, 2012

Pesanan Luqman Hakim kepada anaknya

Assalamualaikum
Surah Luqman merupakan surah yang ke 31 di dalam Al Quran dan mengandungi 34 ayat.

Luqman Hakim merupakan seorang yang bijaksana. Beliau sentiasa memerhati haiwan dan tumbuhan disekitarnya dan cuba untuk memahami dunia berdasarkan apa yang dilihatnya. Satu hari, ketika beliau tidur di bawah pokok, malaikat datang dan menyatakan bahawa Allah hendak menganugerahkan beliau sama ada menjadi bijak pandai atau raja. Luqman memilih bijak pandai dan apabila beliau tersedar dari tidur dan menyedari apa yang berlaku. Beliau memahami apa yang berlaku dan mendapat jawapan tentang semua persoalannya berkenaan alam di sekelilingnya. Beliau bersujud dan memuji Allah atas anugerah tersebut. (sumber wikipedia klik sini)

Pesanan beliau kepada anaknya terdapat di dalam surah Luqman, ayat 13-19.
1. Oh anakku, tiada lain yang patut disembah melainkan Allah, kerana memuja berhala adalah satu dosa yang keji.

2. Anakku, Allah akan mendedahkan semua perkara sama ada ia sebesar biji sawi, sama ada ia tersorok di dalam batu atau di langit dan bumi. Allah Maha Pengampun dan Maha Mengetahui

3. Anakku, berdoalah selalu

4. Hendaklah bersabar dengan apa yang berlaku kepada.Itu adalah tanggungjawab manusia (nasihat Luqman mengenai bercakap menegakkan keadilan dan mencegah kejahatan)
5. Jangan menghina sesama manusia.
6. Jangan bersikap sombong dan bangga diri di bumi Allah ini.
gambar hiasan
7. Tuhan tidak menyukai orang yang angkuh dan bercakap besar. Kamu hendaklah bersikap sederhana.
8. Sentiasa merendahkan suaramu. Suara yang paling kasar ialah ringkikan suara keldai. ( hendaklah sentiasa bersopan santun)
gambar hiasan

(sumber : Himpunan Cerita Teladan di dalam Al Quran untuk Kanak Kanak, penterjemah Azwar Abdul Manan)
Wasalam.

Ke Arah Pembentukan Peribadi Muslim